June 2, 2008

Condimente uscate




Personal,nu folosesc extrem multe condimente uscate în bucataria mea.Am favoritele mele,de care nu pot sa ma despart,cîteodata exagerez,iar altadata "creez" combinatii dubioase ..pentru gustul unora,nepotrivite din punct de vedere "stiintific" - al altora.Cred ca fiecare "bucatar",are nota lui personala,dar si aceasta trebuie din cînd în cînd,nou inventata.Cine nu experimenteza în bucatarie,nu va atinge niciodata extazul papilar :D

Ce trebuie sa stim despre condimentele uscate:

În primul rînd,e bine de stiut ca nu au data de valabilitate nelimitata.
Pastrate gata macinate,îsi pierd mai repede din intesitatea aromei.
De aceea prefer sa le am în starea/forma nauturala,
si sa le macin,razui,pisez atunci cînd am nevoie.
E bine ca fiecare condiment sa fie pastrat în parte si sa fie bine închis.Indicate sînt recipientele de sticla.Nu pastrez niciodata(doar daca asa le cumpar) condimente în doze de plastic,sau cutii de metal/tabla.În plastic,se pierde aroma si totodata se combina cu cea a plasticului,iar în metal/tabla,exista posibilitatea de a oxida.Nici macar în vase de inox nu este indicata pastrarea.
Papilele mai sensibile simt gustul metalului.
Nici recipientele de sticla transparenta nu sînt indicate,în cazul în care le pastrati la lumina.În acest caz,sticla colorata/de culoare închisa este ideala.Totusi trebuie tinut cont ca lumina directa,razele soarelui,dauneaza condimentelor chiar si în recipientele în care soarele nu patrunde,din cauza schimbarii de temperatura care se produce în interior.
Umiditatea,este un alt factor,care distruge condimentele deorice fel.Nu le pastrati în jurul locului unde gatiti,unde au zilnic baie de aburi..(asta daca nu gatiti într-un restaurant,unde folositi zilnic condimente în masa)
Cumparate în cantitati mai mici,condimentele vor fi mereu aromate.

Condimentele uscate,pe care le am mereu prin preajma:



Sare


Cel mai des folosesc sarea marina,sau sarea de masa normala,cu iod si fluor.
Sarea marina,o cumpar grob sparta,o pastrez în borcan de sticla închis ermetic,
si cum se goleste rîsnita,o umplu.
Sistemul de macinare al rîsnitei este din ceramica,deoarece cel de metal/chiar inox,produce o anumita umiditate,ceea ce duce la oxidarea sarii.
Asa ca fapt divers: 1 L de apa din mare contine circa 35 g sare.Sarea ,savurata în cantitati prea mari,stie fiecare ca nu e sanatoasa.
Eu ador mîncarea sarata..mai mult decît trebuie :D



Piperul



-negru-se obtine din cel verde necopt,sau pîna ajunge galbui/portocaliu,care dupa uscare devine sifonat si negru.

-alb-este piperul copt bine,apoi decojit.

-rosu- piperul ajuns la maturitate,copt bine.Se gaseste si în borcane în amestec de apa cu sare.Cel mai rar se întîlneste sub forma uscata.

-verde-se recolteaza înca necopt,si se tine în saramura,sau i se extrage umiditatea,pentru a pastra culoarea verde.

Orice sortiment de piper am,e în general sub forma de boabe,care ajunge în rîsnita,sau mojarul din marmura.





Susanul negru



Îmi place pe pîinea turceasca,sau presarat peste saratele,
cornuri,chifle..alte aluaturi .


Cayenne



Îl cumpar macinat,în doza de plastic,folosesc cît am nevoie,
dar dupa cîteva luni îsi pierde intensitatea aromei.
"Piperul cayenne" este de fapt un soi de chili macinat.
Este un condiment iute,cu o aroma usor afumata.
Din gama "ardei macinati",mai folosesc des boiaua dulce de ardei,si cea iute.
Cumpar în recipiente de sticla,în cantitati mici.


Chili




Îl cumpar sub mai multe forme.Întreg si uscat,macinat grob direct în rîsnita de unica folosinta, combinat cu sare marina, sub fosrma de pasta(Sambal oelek),sau pastrat în ulei din sîmbure de struguri.





Cuisoare




Cuisoarele,se folosesc la saraturi cît si la dulcegarii.În marinate pentru carnuri,la fripturi..pîna la fursecurile de Craciun.




Safran




E un soi de brîndusa foarte scumpa :D
Pentru a obtine un kilogram de safran,este nevoie pîna la 150.000 de flori
(recolta de pe 1000 m²)
Recolta se face doar manual,iar o persoana aduna maximal pînala 80 g pe zi.
În comert,se gaseste cu pîna la 15 euro pe gram.
Safranul are un gust amarui/iute.
Dar folosit în cantitati mici,parfumeaza usor,si da o culoare galbena mîncarii.



Coriandru




Îl gasesc rar sub forma proaspata,asa ca-l cumpar macinat/uscat.
Nu am gasit niciunde seminte,ca încercam cu un ghiveci în gradina.


Usturoiul




E un alt condiment,fara care eu nu pot sa traiesc.
În afara de proaspat sau catei,îl am uscat în rîsnita,
sau pastrat felii în ulei din sîmburi de struguri.



Chimen



Cel mai des îl folosesc presarat peste grisine,chifle sau cornuri.
Cîteodata îl prajesc pe o tigaie teflonata ,fara nici un adaos de grasime,apoi îl prepar cau apa fiarta..ceai :D
În mîncare,sau aluaturi,nu ma pasioneaza.Nu e pe gustul meu.


  • Salvie
  • Rosmarin
  • Cimbru
  • Busuioc
  • Maioran
  • Oregano
  • Marar
  • Patrunjel
  • Dafin
Cimbru




Rozmarin




Dafin




Salvie




Le am uscate,cît si proaspete(în gradina,sau ghivece),iar unele chiar congelate.
Cele uscate,le macin,pisez,sau le folosesc asa întregi pentru aromatizare.


Scortisoara



Scortisoara,o folosesc macinata sau coaja..depinde ce prepar.
O ador,în deserturi cu lapte,sau în combinatie cu mere si stafide .


Sigur mai am si altele,sau cîte unu mai pleaca si altul nou vine.
Voi completa pe parcurs.

Nucsoara e un condiment care cam lipseste în bucataria mea,pentru ca nu reusim sa ne împretenim cu acest condiment.Nici un membru din familia mea nu-l adora..va jur ca am tot încercat,dar nu ne place..si gata :D


*****




11 comments:

  1. Foarte interesant articolul!

    ReplyDelete
  2. O sa mai completez pe parcurs :)

    ReplyDelete
  3. dadada, pliz, sa mai completezi, ca asteapta cineva acilea cu ochii cit cepele :D

    ReplyDelete
  4. cum am timp completez,si o sa fac pe parcurs si un subiect cz verdeturi :)

    ReplyDelete
  5. condimente SI verdeturi?
    ...
    deci io lesin de pe-acu'!
    hai, sanatate si iuteala pe tastatura! :)

    ReplyDelete
  6. Am descoperit ieri blogul si deja am petrecut cateva ore in compania retetelor tale. Felicitari, e de departe cea mai buna sursa de inspiratie pentru mine. Ma inclin...

    ReplyDelete
  7. Helga,multumesc mult pentru apreciere si de vizita.Te mai astept!
    O zi frumoasa îti doresc :)

    ReplyDelete
  8. la supermarket sunt seminte de coriandru uscate. Macinat proaspat are un gust mai intens

    ReplyDelete
  9. Ah daca vrei iti trimit coriandru in scrisoare aici in Alpi taranii nu prea cultiva ^patrunjel cica nu iese si pun in schimb numai coriandru. Sunt multe seminte si bio si certificate ca apartinand unor soiuri vechi (cauta de curiozitate situl kokopelli pt soiuri vechi de legume si aromate sau st marthe). Cum spuneam... daca vrei iti trimit in scrisoare seminte de coriandru bio

    ReplyDelete
  10. Multumesc. Gasesc si eu seminte, si coriandru proaspat... dar nu prea ma încînta. Folosesc rar si în cantitati infime :D

    ReplyDelete