October 18, 2011

Rata d'artagnana

As spune ca ratusca asta poate fi servita cu succes chiar si pe mesele de sarbatori. Iese delicioasa. Pe mine m-a intrigat putin paharul de otet, dar nu va speriati de el. Daca vi se pare prea "aspru" adaugati un vîrf de cutit de zahar, dar nu mai mult. Eu nu am adaugat. Cu toate ca estetica va avea putin de suferit, cel tîrziu dupa rumenire taiati rata în bucati, pentru o savoare mai buna. Eu am taiat-o în patru înainte de rumenire. Reteta provine de la muschetarul nostru, Alex (de acolo si numele retetei) :D

Imagine atasata

       Ingrediente:

  • 1 rata (2 kg)
  • 2 linguri unt
  • 1 lingura rasa sare de mare
  • 6-8 bucati arpagic sau echalote
  • 2 morcovi
  • ramuri de telina
  • 4 foi de dafin
  • 5-6 catei de usturoi
  • 1 mînuta boabe de piper
  • 7-8 boabe de ienupar
  • 2 pahare de vin rosu
  • 1 pahar de otet de vin rosu




Se sareaza rata si se rumensete bine pe toate partile în unt.
Se poate rumeni întreaga sau se poate taia în bucati.
Rata rumenita se aseaza în tava. Pe lînga se adauga bucatile de morcovi, arpagic,
ramurile de telina, foi de dafin, catei de usturoi, boabele de piper si ienupar, vinul si otetul.
Se da tava în cuptor la foc domol, timp de 2-3 ore. Depinde de rata, vîrsta, greutate.

Imagine atasata

În timp ce rata se coace la foc molcom, se pot prepara pastele.
Eu am facut tagliatelle din faina de spelta. Am preparat aluatul ca de obicei-
Un ou de marime medie(50 g) la 100 g faina + sare de mare, dupa gust.

Imagine atasata

Imagine atasata

Dupa acest timp, se scot bucatile din tava si se pastreaza calde,

Imagine atasata

iar sucul lasat se strecoara, si se separa de grasimea care se aduna deasupra.
Se aleg esalotele, morcovii si usturoiul din strecuratoare,
se adauga la sucul lasat de carne si se macina cu mixerul vertical.
Se mai adauga putina smîntîna lichida si se lasa sa traga un clocot scurt pe foc moderat.
Daca va hotarîti pentru alt sos, nu aruncati legumele în niciun caz! Sînt delicioase. Le puteti servi pe lînga.

Imagine atasata

Delicios! Merci, Alex!

Imagine atasata

Imagine atasata

Notite:

-otetul nu se simte, nu acreste, ci doar aromeaza si patrunde în mod placut carnea
-partile de carne mai rosie se patrund si se coloreaza aproape în negru/violet. E doar chestie de estetica( nu este carbonizata rata :D )
-carnea iese moale, suculenta, iar pielea crocanta
-sosul cu unt ar fi fost prea greu pentru papila noastra, asa ca am strecurat si separat sucul lasat de carne - de grasimea care s-a adunat deasupra.
-tagliatellele de spelta le-am facut pentru prima data. Au iesit neasteptat de bine, chiar daca le-am "sucit" putin cam groase.

Scuze pentru inducerea în eroare. Am folosit faina de spelta, nu orz. Altadata n-o sa ma las pe mîna altora :D

40 comments:

  1. Gustoasã fripturica, îmi place cã ai pus echalotele, dau un gust fin mâncãrurilor la foc mic; cred cã vinul se poate înlocui cu suc de lãmâie cu succes:)eu pãstrez tot timpul legumele în caz cã nu le reduc la sos...pastele au iesit super. felicitãri din toate punctele!

    ReplyDelete
  2. Imi place mult ratusca ta,banuesc ca este foarte gustoasa iar sosul trebuie sa fie nemaiponenit iar eu as manca-o cu...mamaliga,nu stiu de ce dar as manca-o rustic,cu multa mamaliga si sos ,si cum nu sant astemie,cu un mare pahar de vin...
    Te pup si o seara placuta!!!

    ReplyDelete
  3. Este ata de frumos rumenita iar sosul "suna" foarte interesant!!!! DELICIOS

    ReplyDelete
  4. Super prezentare, iar gustul cred ca este pe masura.

    ReplyDelete
  5. Cred ca a fost excelenta la atatea arome!Si eu folosesc vin sau zeama de lamaiela fripturi,poate mai des decat e cazul:)

    ReplyDelete
  6. Arata minunat! Ca sa nu mai spun ca se potriveste perfect cu vremea asta "iernatica" de la noi :)
    Pupici!

    ReplyDelete
  7. Ce delicatesa!!!Minunat arata fripturica!De paste ce sa zic...delicioase:)Pupici!

    ReplyDelete
  8. arata foarte bine mancarica! Sunt curioasa ce gust au pastele din faina de orz....Eu am facut din faina integrala, dar parca nu-mi prea plac. Sunt mai bune cele din faina de orz?Pup

    ReplyDelete
  9. Imi place ratusca , iar combinata cu paste cred ca e delicioasa !!!!

    ReplyDelete
  10. asta da delicatesa,pastele super,rata arata bine ,numai zic ce gust poate avea,yummy,pupici,o zi buna

    ReplyDelete
  11. Ce frumoasa este ratusca asa rumenita,sigur si buna.Pupici!

    ReplyDelete
  12. Arata super bine totul: rata, pastele si mai ales prezentarea!

    ReplyDelete
  13. Grozav de bine arata! Oare ar merge aceeasi reteta si la pui? Ce zici?

    ReplyDelete
  14. Grozava ratusca, arata super! Pupici!

    ReplyDelete
  15. super arata!as vrea sa primesc si eu pentru degustat macar cat a primit Felix:D
    nu am gatit niciodata rata pentru ca am senzatia ca nu mi-ar iesi in veci.
    pupici

    ReplyDelete
  16. O, deci DA! A iesit senational de aspectuoaa, sigur e si foarte bune. Imi place rata---mac-mac.
    pup

    ReplyDelete
  17. Apropo', vezi ca am facut mozzarella :))

    ReplyDelete
  18. Ce bine de tine ca ai ''acces'' si al altfel de carne decat cea de pui ,porc,vita de care eu una deja sunt satula.Nu ca nu-mi plac, dar m-am saturat de ele.
    Dar n-am ce-i face, in lipsa de altceva, le cumpar tot pe astea.
    As gusta si eu putin de la tine, imi dai voie? :)
    O zi buna sa ai!

    ReplyDelete
  19. Ramona, multumesc. Si eu ador echalotele în orice mîncare. Cît despre înlocuirea vinului cu suc de lamîie, în acest caz nu cred ca merge, fiind vorba de doua pahare/cani. S-ar putea însa subtia cu apa pentru a obtine destul lichid pentru sos.

    ReplyDelete
  20. Petro, ar merge foarte bine cu mamaliga, dar ai mei nu-s asa mamaligari ca mine. Asa ca am ales pastele, ca si-asa trebuia sa incerc faina de orz :D
    Te pup!

    ReplyDelete
  21. Dan si Ionela, sosul este delicios! Recomand rata cu mare placere :)

    ReplyDelete
  22. Fancy, la noi a avut trecere mare si rapida =))

    ReplyDelete
  23. Teo, si eu ador lamîia în fripturi, mai ales in friptura Adrianei-friptura de vita în ulei de masline si zeama de lamîie. Este excelenta!

    ReplyDelete
  24. Bobita, asa este. Potriveste de minune. Noi am avut-o duminica, iar fiica-mea a si spus ca parca e Craciunul =))

    ReplyDelete
  25. Alinutzika, daca le faci din faina de orz alba, o sa-ti placa sigur. Aproape ca nu este nicio diferenta între astea si cele din faina de grîu alba. Dar sînt foarte usoare pentru digestie, avînd un nivel mai scazut de gluten.

    ReplyDelete
  26. Ina, multumesc. Salutari si multi pupici!

    ReplyDelete
  27. DiaMar, chiar se rumeneste fain si are un parfum deosebit de la tot amestecul asta.

    ReplyDelete
  28. Cat, chiar merge bine cu paste, dar si o mamaliguta, vorba Petronelei, ar merge de minune!
    xo

    ReplyDelete
  29. Cristina, multumesc. O seara frumoasa :)

    ReplyDelete
  30. Corina, eu zic ca merge, doar ca puiul se face mai repede, mai ales daca nu e taran. Asta ar însemna sa mai reduci din lichide putin.

    ReplyDelete
  31. Sarah, de e sa nu iese? Sigur ca iese, chiar bine! Trebuie doar sa încerci! Te pup :*

    ReplyDelete
  32. Alice, a iesit foarte bine, aromata, parfumata... asa cum trebuie.
    Pup.

    ReplyDelete
  33. Vasi, merci ca nu ai uitat si m-ai atentionat. Trec pe la tine imediat :D

    ReplyDelete
  34. Bucate apetisante, sigur ca ai voie!
    Ce nu gasesc cînd vreau si în calitatea care o vreau, este gîsca. Si mi-o place. Dar în magazin gasesc doar din astea înfundate(alea pentru Foie Gras), si nu vreau. Rate, gasesc chiar si salbatice. Iepuri, miei, fazani, cocosi de supa si alte carnuiri de calitate buna gasesc (în afara de pui, posc si vita), dar nu le manînc/adica nu ni le plac la niciunu :D

    ReplyDelete
  35. Cum arata ratoiu!! imi curg balutele rauri!! sosul ala cred ca-i demential nu?? superba prezentarea! pupici

    ReplyDelete
  36. Anto, bun tare. te servesc cu o portioara :*

    ReplyDelete
  37. ai de mine si de mine ce-ai facut aici ! super friptura !caramelizata ! grozav !

    ReplyDelete
  38. Pansy, chiar cumva caramelizata a fost. Buna tare!

    ReplyDelete