September 14, 2011

Zacusca cu vinete & Zacusca cu ciuperci

Sa nu faceti ca mine! Pe amîndoua deodata! Bun, acum am zacusca de vinete si de ciuperci. Ce-i drept, am putina zacusca chiar si pe tavan, dar se retuseaza.
Am facut bulionul din rosii de la mama din gradina, daca tot le aveam. Am mîncat pe saturate, dar au mai ramas destule. A trebuit sa le hotarasc rapid soarta, pentru ca astea nu tin mult. Asa ca le-am transformat în bulion. Sotul a pîrjolit vinetele si ardeii pe gratar, doar la jar de lemn fructifer (mar), iar eu le-am curatat si tocat. Floare la ureche. A doua zi mi-am dedicat-o în întregime prepararii. Am curatat restul legumelor, spalat, uscat, tocat. Ok, ia ceva vreme, dar înca floare la ureche! Unde-i poanta?
M-a terminat fiertul! Am avut 3 ceasuri de show între oale. Egal cum fixam focul, ba fierbea una prea tare, cealalta prea încet, sau nu fierbea niciuna cum trebuie, sau se umflau ambele deodata. Cum învîrteam într-una, sarea din cealalta oala. Aratam ca un clown disperat care jongla pentru prima data cu doua mingi! Si cum eu fac cu nervii cînd stropeste, si trebuie sa sterg pe loc, pot sa va spun ca am consumat si vreo 2 role de hîrtie înmuiata. Sarea, stergeam, învîrteam, iar sarea, iar stergeam, iar învîrteam...si tot asa. Mai lipsea sa am înca o oala pe foc. Chiar asa! De ce nu? As fi putut face si o portie de zacusca cu fasole :D
Poze, am doar cîteva cu materia prima si produsul final. Mai lipsea sa fac si poze în timp ce-mi explodau oalele pe foc! Bine ca nu au fost ai mei acasa. Nici macar mustaciosii nu m-au onorat cu prezenta :D
Clasica zacusca cu vinete




       Ingrediente
  • 2300 g vinete
  • 1600 g ardei
  • 700 g ceapa tocata
  • 800 ml bulion de rosii
  • 400 ml ulei de floarea soarelui
  • sare neiodata
  • boabe de piper
  • piper macinat
  • frunze de dafin proaspete
Toate legumele sînt cîntarite dupa copt/grilat, curatat, tocat, exact înainte de a fierbe în zacusca.
    Am pus ceapa la dunstuit în ulei de floarea soarelui. Dupa ce a devenit transparenta si s-a înmuiat am adaugat vinetele tocate si scurse si am amestecat de zori. Dupa un sfert de ora am adaugat si ardeii tocati, si am amestecat din nou. Dupa aproximativ trei sferturi de ora am adaugat si bulionul, frunze de dafin proaspete si boabe de piper. Am amestecat cam într-una timp de înca o ora, dupa care am început a condimenta cu sare si piper macinat. Timp de aproximativ 20 de minute am tot adaugat cîte putina sare si am tot gustat. Cîndva m-am oprit. La fix :D

    Zacusca cu ciuperci



            Ingrediente
    • 1500 g ciuperci
    • 700 g ceapa tocata
    • 550 g ardei
    • 500 g vinete
    • 500 ml buion de rosii
    • 300 ml ulei
    • sare neiodata
    • boabe de piper
    • piper macinat
    • frunze de dafin proaspat
    • tije de cimbru proaspat
    Toate legumele sînt cîntarite dupa copt/grilat, curatat, tocat, exact înainte de a fierbe în zacusca.
      În acelasi timp am preparat si zacusca cu ciuperci. La fel ca la cealalta am pus ceapa la dunstuit în ulei de floarea soarelui. Dupa ce a devenit moale si transparenta, am adaugat ciupercile tocate si am amestecat timp de aproximativ o ora, dupa care am adaugat vinetele tocate si scurse, si ardeii tocati. Am amestecat foarte des, dar parca procesul de fierbere a fost mai "usor" decît la zacusca clasica. Dupa alta jumatate de ora am adaugat si bulionul, frunzele de dafin proaspete, boabele de piper si saram si piperam cîte putin, apoi degustam. Cu 20 de minute înainte sa opresc fierberea, am adaugat si tije de cimbru proaspat. Au dat o aroma superba legumelor!

      Ciupercile brune. Le-am spalat si tocat.



      Rosiile care au ajuns bulion, si de care o sa-mi fie tare dor.
      Bune au mai fost!



      Ardeii, cum spuneam, i-a pîrjolit Dan pe gratar.
      I-a ars foarte frumos. S-au decojit perfect!



      Pentru a pastra aroma, nu spalati legumele dupa ce le-ati copt/grilat. 
      Se curata, si eventual se sterg cu servet de hîrtie de resturile minuscule de coaja arsa.
      Chiar daca ramîn cîteva picatele, nu se întîmpla nimic. Dispar la fiert.
      Dupa ce s-au scurs i-am tocat.



      Vinetele, la fel. Nu se spala dupa coacere/grilare.
      Se lasa la scurs, apoi se toaca grob. La fiert se maruntesc de la sine.



      Înca fierbinte, am transferat zacusca în borcane sterilizate, le-am închis bine si le-am dat în cuptorul preîncalzit la 170 °C timp de jumatate de ora, dupa care am oprit focul si am lasat borcanele pîna a doua zi în cuptor. Se pot steriliza si sub baie de apa. Se lasa sa fiarba jumatate de ora din momentul in care începe a clocoti apa, apoi se scot, se acopera cu paturi si se lasa asa înfofolite pîna a doua zi.




      Pofta buna! Smilie by GreenSmilies.com



      56 comments:

      1. Chiar asa! Puteai sa faci si zacusca de fasole in acelasi timp, si sa mai si zugravesti tavanul asa, intre invartiturile din oale!... ha ha ha
        Si eu fac cu nervii cand stropeste mancarea, se pare ca nu m-am ars de suficiente ori sa invat minte...
        Lasand gluma la o parte, musai sa recunosc faptul ca am salivat la vederea zacuscai tale de zici ca n-am mancat nimic de-o saptamana intreaga! Doamne ce frumoase-s borcanele alea si-mi inchipui ce gust pot avea (grilate pe foc - nu pe aragaz sau in cuptor)... Mmmm....Mmmmmmmmmm.... Of, of....
        Te pup,
        Sanda

        ReplyDelete
        Replies
        1. Citind aici mi-am amintit de o replica dintr-un film( in care o fata de 16-17 ani a ramas fara mama si avea in grija 3 frati mai mici...si nu se plangea): daca tot evoluam de ce femeia are tot 2 maini?

          Delete
      2. Eu am o reteta de zacusca cu telina...uite, mai poti s-o faci si p-asta in paralel cu aia de fasole, daca vrei, ca deja ai dexteritate ;-)))
        Fata harnicuta pe sistem turbooo!:P Nu vrei sa-ti trimit niste etichete sau nu lipesti nimic pe borcane?

        ReplyDelete
      3. lasa ca a meritat toata munca si toti nervii, rezultatul e super delicios.....yummy! :))

        ReplyDelete
      4. vai ce fata harnicuta.nici nu vreau sa ma gandesc ce gust minunat ai inchis in borcane.vin la tine,m-am hotarat.pupicei

        ReplyDelete
      5. Ti-a iesit o zacusca a-ntaia! Felicitari, ai doua maini de aur!

        ReplyDelete
      6. Excelente ambele variante,imi place tare mult consistenta cremoasa.
        Si-apoi ai sa-ti aduci aminte de preparare ori de cate ori ai sa desfaci un borcanel :)!Pupici!

        ReplyDelete
      7. cat de bine cunosc situatia, de la gemul de corcoduse :))). dar rezultatul final e minunat :)!

        ReplyDelete
      8. Eeee...ce provizie frumusica!

        Ai muncit si sters oleaca :)) dar cine o sa stea la iarna la gura sobei si-o sa manance paine proaspata cu zacusca? :))))

        ReplyDelete
      9. Sarea din oale ?Si tu nu invingeai sa stergi ?
        Parca ma vad pe mine stergand uleiul mai zilele trecute.In mana cu o carpa,in alta cu prosoapele de hartie .
        Cat despre situatiile delicate cand esti "singur acasa " ,nici macar matzi....prietenul la nevoie se cunoaste . :))
        Cred ca simteau si ei atmosfera de razboi .
        Una peste alta ,la final tragi concluzia ca merita .
        Sunt asa de frumoase borcanele aliniate cuminti in camara .Si la iarna ,atat de bune .
        Pup Maya harnica .:))

        ReplyDelete
      10. Si eu aveam de gand sa fac ambele tipuri de zacusca in acelasi timp, dar parca m-am mai linistit acum :D

        ReplyDelete
      11. Mayaaaaaaaaaaaaaaaaa, strig aici, pina-mi trimiti si mie un borcanel, adica unul de-un fel, celalalt de alt fel... eu n-am facut zacusca, dar as minca si cu ochii un pic... si pentru cine sa fac, daca familionul meu nu maninca ???

        ReplyDelete
      12. Cred ca merita din plin chinul si nervii . Zacusca de vinete , alaturi de cea de fasole , sunt preferatele mele.

        ReplyDelete
      13. Maya, felul in care ai prezentat zacusca cu ciuperci...ma pune rau pe ganduri! Si eu care credeam ca am cam terminat cu conservele, pe anul asta! :)))

        ReplyDelete
      14. Uite asa ne place noua sa ne complicam viata , dar cand vezi rezultatul final iti dai seama ca a meritat orice truda !!!!! Ambele ti-au iesit extraordinar , sunt sigura de asta ;) , insa eu acum as incerca-o pe cea cu ciuperci !!!!!!!!

        o zi frumoasa Maya!!!!

        ReplyDelete
      15. offf, offff ce-mi faci Maya???? asa minunate de rosii, si ciupersi, si ardei...si....si....
        super buna zacusca
        o zi frumoasa, draga mea

        ReplyDelete
      16. Foarte harnicuta , si cred ca este obositor fiindca si au am facut doua feluri deodata dar cu stropitul nu am avut treaba, recomand cel putin eu asa am facut , intr-adevar si in cantitate mica sa incercati in oala sub presiune nu am pus capacul dar nu necesita atata ,,invartit,, in oala.Eu am una de 10 l si inalta. Zacusca arata foarte bine , imi place tare mult cea cu ciuperci, la asta eu nu adaug vinete! Pup cu drag!

        ReplyDelete
      17. Grozav de buna zacusca ta.Am facut si eu tot zacusca(dar alta reteta).Pupici!

        ReplyDelete
      18. Vai cat de bine arata, zacusca de vinete am facut si eu, iar la cea de ciuperci doar poftesc.
        Eu am rezolvat problema stropitului, fierb zacusca in cuptor, mai amestec in ea cand imi amintesc.

        ReplyDelete
      19. cate un borcan din fiecare te rog!!! :))
        arata tare bine...preferata mea e zacusca cu ciuperci.
        Pupici

        ReplyDelete
      20. Ce pofta mi-ai facut cu zacusca ta cu ciuperci! Musai sa incerc si eu sa fac zilele astea. :)
        Arata minunat totul!
        Pup!

        ReplyDelete
      21. Dupa atata munca, rezultatul ti-a iesit pe masura!
        Mi-e tare pofta de zacusca cu ciuperci, ca din aia nu am facut...
        Pupici!

        ReplyDelete
      22. Cred ca usor nu ti-a fost la asa munca. Dar la cum arata si ce bune vor fii la iarna... esti de invidiat, bravo. Pup!

        ReplyDelete
      23. Sanda, adevarul ca a iesit tare bine. Foarte gustoasa, datorita legumelor grilate pe jar de lemn.
        Pupici :*

        ReplyDelete
      24. Liana, interesant. Mie sigur mi-ar place, ca eu ador telina chiar si cruda! Ai mei însa, nu prea-s curiosi.
        Poate-mi trimiti tu un borcan :P =))
        Te pup.

        ReplyDelete
      25. Just me, da, merita. A iesit gustoasa, si a trebuit s-o duc în beci, ca în camara... roiau pofticiosii :D

        ReplyDelete
      26. Alexandrina, merci. Daca aveam mîini de aur, nu-mi taiam degetele =))
        Gata, deshtu meu e acum scos din bandaj.
        Pupici :*

        ReplyDelete
      27. Flory, si mie îmi place mult textura, desi acum nu mai arata ca în imagine, cînd era înca proaspata/calda. Acum textura este mai ferma, asa cum îmi place mie :)
        Te pup :*

        ReplyDelete
      28. Zazu, asta este important. Gustul!
        Vorba Liei, spunea pe forum, ca a prins soarele în borcan! :D

        ReplyDelete
      29. Miha, ai ghicit! De aia am si dus zacusca în beci. Am lasat doar patru borcane sus, doua-doua, ca altfel... :D
        Pup xo

        ReplyDelete
      30. Lia, asa este. La iarna, cine se bucura?! Ai mei! Datorita mie! Nu ca le-am facut zacusca, ci pentru ca am dus-o la rece =))

        Ai mei saracii, m-ar ajuta, dar stiu ca în situatii de astea n-au ce-mi sta în cale. Eu am viteza, si lucrez mai bie si eficient singura :D
        Pupici :*

        ReplyDelete
      31. Iulian, daca esti pregatit bine, nu se întîmpla ca la mine :D

        ReplyDelete
      32. Daniela, pai mai bine! Faci doar pentru tine! Nu mai ai asa mult de luru =))
        Te pup!

        ReplyDelete
      33. Dorina, cred ca si eu va trebui sa fac cîteva borcane de zacusca cu fasole. Ca si mie mi-o place tare mult!
        xo

        ReplyDelete
      34. Mirele, si eu tot spun ca termin, si tot mai se iveste cîte ceva. Noroc ca vine iarna si se termina recolta =))
        Pupici :*

        ReplyDelete
      35. Cat, daca ar fi ajuns mama mai repede, as fi facut zacusca cu bureti din padure... sigur ar fi fost si mai buna. Alor mei le-o place mult asta cu ciuperci. Desi ma dau în vînt dupa ciuperci, mie clasica si cea cu fasole îmi plac mai mult :D
        Pup xo

        ReplyDelete
      36. Alice, adevarul e ca rosiile alea sînt wow. Cele mai bune rosii. Dulci, carnoase, aromate si fara prea multe seminte.
        Pupic :*

        ReplyDelete
      37. Adela, la mine problema a fost focul. Nu puteam potrivi sa nu sara... ori era prea încet, ori prea tare. de aia mestecam, sa mai iese bulele de aer care se formau de la clocotitul mocnit, ca altfel explodau :D Dar de prins nu am avut treaba. Era mai bine daca aveam si oala mai mare olecuta :D


        Pupic :*

        ReplyDelete
      38. DiaMar, egal ce reteta, orice zacusca e buna :)
        Pup :*

        ReplyDelete
      39. Livia, eu chiar nu am experienta cu fiertul în cuptor, si nici nu stiu cum iese. Nu am probat niciodata. Toti cei la care am probat, o fierb pe foc. Chiar ma intereseaza. Mi se pare foarte convenabila metoda, si cred ca iese bine si ca textura.

        Pupic :x

        ReplyDelete
      40. Bianca, a mea e cea de vinete si ardei, si ce acu fasole :*

        ReplyDelete
      41. Bobita, succes si ai grija de pereti =))
        Pup xo

        ReplyDelete
      42. Alinutzika, poate te încumeti si faci :D
        Pupici :)

        ReplyDelete
      43. Sara, de acum asteptam sa vina iarna! =))
        Pupici :*

        ReplyDelete
      44. Muuulta munca dar,si rezultatul pe masura...si apoi,toate ingredientele de gradina,trebuie sa aiba un gust divin ca arata bestial...am sa visez la noapte zacusca cu ciuperci!!!Nu glumesc la cum arata...
        Te-am pupat si o seara minunata!!!

        ReplyDelete
      45. Si eu chiar vin acum de la Antonina, si cred ca la noapte nu mai pot dormi.

        Petro, te pup draga mea. Trimit o portie de zacusca. Pîna dimineata e la tine :*

        ReplyDelete
      46. La capitolul asta sunt si eu. Chiar in seara asta fac o portie, dar reteta mea este un pic schimbata.
        Am facut si am mancat multe feluri de zacusca la viata mea, dar una mi-a picat la suflet si anume o reteta in care ardeii capia sau gogosarul sunt in cantitate mai mare decat vinetele. Zacusca iese o culoare superba si apetisanta de la ardei, care nu sunt copti, sunt maruntiti la robot ca si ceapa.
        A ta arata minunat si cand citesc si vad ce ma asteapta, off, ma apuca nebunia. Bine ca te-ai scapat.
        Pupici!

        ReplyDelete
      47. Maya, te-ai scos :) Ai reteta pt provocare :) Trebuie numai sa imi trimiti si mie datele ;) Astept cu drag

        ReplyDelete
      48. Vasi, si mie îmi place zacusca mai dulceaga, dar alor mei nu. Cu ardei mai multi iese asa dulce, si e minunata de la aroma ardeilor.
        O zi frumoasa :)

        ReplyDelete
      49. Betty, asta o las asa cum e si o sa incerc sa fac altceva. Poate cu pere. Chiar mi-e dor de o dulcegarie cu pere!
        Multumesc pentru invitatie si multi pupici :*

        ReplyDelete
      50. Maya, harnicutza mea draga! Greu mai ajung de cand a inceput scoala, inca nu ma dezmeticesc.
        Atat de impecabil arata tot ce faci de-mi vine sa nu mai intru la tine ca dau in depresie :)))))

        Minunat! Totul.Si retetele tare faine ;)

        ps. Am zis ca vin la concurs dincolo, pe forum, dar , desteapta cum sunt :D, am tot facut eu mancaruri fara sa fac o poza cu ceea ce se cere acolo (biletelul in care trebuie sa specific):D :)).
        Trebuie sa-mi fac timp sa prepar ceva bunutz.

        ReplyDelete
      51. Gaby, asa-s de harnica de zbiara furnicuta din mine :D
        Pup si nu te mai stresa cu scoala :P

        Hai la concurs, ca mai este vreme pîna în 24.
        Te pup :*

        ReplyDelete
      52. Am facut-o pe cea cu ciuperci. N-am mai mincat din asta si e taaare buna. Acum ma pregatesc, sa o pun in borcane. Mersi de impuls, Maya !

        ReplyDelete
      53. multumesc maya, chiar cautam o reteta pentru a incerca sa facem zacusca prima oara :)

        ReplyDelete