June 16, 2009

Dulceata de nuci verzi


Cu un an în urma nici nu stiam ca din nuci se poate face dulceata. Detest mirosul nucilor verzi. Dar auzind doar "mmmmm, ce deliciu!" , m-am încumetat si eu la o portie mica, de proba. În timp ce curatam nucile, îmi doream ca dulceata sa fie rea! Pentru cei neînarmati cu rabdare, o treaba migaloasa operatiunea asta :D
Înainte de a începe m-am documentat în mai multe locuri. Am ametit citind pareri, impresii si sfaturi.În final m-am decis sa aleg cele mai bune idei din punctul meu de vedere, pentru a o personaliza.


       Cantitatile folosite de mine:
  • 1,3 kg nuci verzi / 100 bucati / dupa curatare 500 g
  • 800 g zahar
  • 500 ml apa
  • 2,5 lamîi
  • 1 pastaie de vanilie
Pentru curatat aveti nevoie de un cutit bine ascutit cu lama scurta.
Le-am curatat de coaja sub jet de apa. Secretul pentru a ramîne cu mînutele curate!


Attached Image

Daca nu aveti aceasta posibilitate (asta în cazul în care curatati nucile direct sub nuc, folositi neaparat manusi de unica folosinta, din latex),  daca posibil chiar 2 perechi. Asta daca nu doriti mîni colorate.
Le curatam frumos si avem grija sa nu deformam nuca. Sub coaja verde care e destul de groasa,  nuca este deja formata, chiar se simte forma/marginile mai pronuntate ale nucii care sînt ceva mai tari. Din pacate, eu nu dispun de aceasta rabdare, dar totusi mi-am dat silinta... cît de cît. Daca nu dispuneti de rabdarea necesara si le curatati mai grob, nu influenteaza cu nimic gustul dulcetei, eventual aspectul.


Aici se vede cam ce grosime are coaja nucii.
Tot ce este verde trebuie îndepartat.

Attached Image


Pe masura ce curatam, puneam fiecare nuca în castronul cu apa rece, care în primele 3-4 ore am schimbat-o de 3 ori. În a patra tura de apa rece au ramas peste noapte
împreuna cu cîteva felii de lamîie. Am pus o farfurie peste nuci,
pentru a le tine pe toate sub apa. În total au stat 24 de ore în apa rece.

Attached Image

A doua zi aratau la fel de bine ca seara,
aveau aceeasi culoare proaspata.

Attached Image

Le-am oparit de trei ori cîte 3 minute,
de fiecare data schimbînd apa.

Attached Image

Apoi le-am lasat pe un servet la scurs.

Attached Image

Între timp, am facut siropul.
Am pus zaharul împreuna cu apa si o pastaie de vanilie la fiert.
Pregatisem si sucul de la 3 jumatati de lamîie(erau foarte micute) ,
pe care l-am adaugat pe la jumatatea timpului de fiert!

Attached Image

Dupa ce zaharul este dizolvat,
iar siropul începe a se lega putin, adaugam nucile.

Attached Image

Attached Image

Le-am lasat aproximativ 15 minute pe foc mic,
(pe treapta 2-3, din 9 posibile) dupa care am dat mai tare (treapta 5).
Nu uitati sa adaugati sucul de lamîie.

Attached Image

Din cînd în cînd, apasam cu o lingura pe cîte o nuca, sa vad daca se înmoaie.
Daca se simt (prin apasare) moi si îmbibate cu sirop,
ridicam temperatura si le mai lasam sa traga un clocot puternic.
(Aici atentie! Siropul avînd asa mult zahar, se caramelizeaza rapid la foc mai iute,
de aceea nu asteptati sa se îngroase considerabil,
ci ajunge daca începe a vi se lipi lingura cu care tot ati învîrtit,
de farfurie. Chiar daca vi se pare fluid, dupa ce se raceste se va îngrosa suficient) .
Puteti testa turnînd cîte o picatura de sirop pe o farfurie. Daca nu se întinde e gata.

Attached Image

Asa arata în oala. Nu a trebuit spumuita deloc!

Attached Image

Sub razele de soare..

Attached Image

...care au disparut într-o secunda :D

Attached Image

Am turnat dulceata înca fierbinte în borcanase
si le-am întrors cu fundu în sus pentru cîteva minute.
Daca doriti sa le pastrati, asa se conserveaza bine facînd vid.

Attached Image

Attached Image

Attached Image

Dupa ce s-a racorit, spre seara, am si deschis primul borcanas...
care nu a avut viata lunga. Trei curiosi au tot gustat cîte o nuca,
pîna s-a vazut fundul borcanului.

Attached Image

Attached Image

Sectiune :P

Attached Image


Daca nu o faceam, nu mi-as fi dat niciodata seama ce gust ar avea sau ce textura au nucile... sau cum se simte cînd musti dintr-o nuca... cum se scurge siropul din interior... mmmmmmm!
A fost o experienta interesanta si placuta. Dupa munca depusa, aceasta dulceata ar trebui sa fie foarte scumpa!



Pentru cei carora le este "cumva" cum mi-a fost mie, ca dulceata va fi amara,va linistesc!
Nu este deloc!

Multumesc Bogdanei, care m-a ajutat cel mai mult!
Fara ea, nici macar nu as fi încercat!

37 comments:

  1. E delicioasă! Dar mi se pare atât de greu de făcut.

    ReplyDelete
  2. Pai prin Dobrogea se culeg nucile verzi cand sunt mici de tot, un pic mai mari decat ciresile si nu mai trebuie sa le decojesti...

    ReplyDelete
  3. Calin

    Da,e greu de facut.Adica ia timp,necesita o anumita portie de rabdare..dar na,ce nu face omu?
    Trebuia s-o încerc si pe asta!

    ReplyDelete
  4. ANonimule,eu am avut retineri sa o fac si pe asta.Ma gîndeam ca iese cumva amara.Cu coaja nu as face-o pentru ca detest mirosul de coaja verde/de nuca.
    AM gasit si eu pe net retete de dulceturi din nuci cu coaja..dar se întepau cu ace/andrele/scobitori,si se lasau în apa de var..si nu-mi surîde asa ceva..

    ReplyDelete
  5. La noi inca nu sunt bune nucile de dulceata! Imi este asa o pofta... Cea din magazine nici pe departe nu seamana cu cea facuta acasa!

    ReplyDelete
  6. Irina,mai asteapta cîteva zile,si apoi fugi la cules! :)
    Nu am vazut niciodata de cumparat.

    ReplyDelete
  7. Să ştii că este scumpă! :) Eu am mâncat doar din magazine dulceaţă de nuci verzi. Mă tentează să mă bag la o muncă migăloasă, dar nu ştiu unde găsesc nuci verzi în Bucureşti. :(

    ReplyDelete
  8. Mama mia, Maya!!! E opera de arta ce ai facut tu cu nucile, rar mi-a fost dat sa vad o dulceata de nuci verzi care sa fie perfecta ca a ta. Si eu fac felurite dulceturi dar la asta nu ma bag, o las pe mama soacra dar nu-i iese, nici pe de parte, ca a ta. Felicitari din toata inima! Chiar ai mana de artist, doar si culinaritul e o arta care cere talent si pasiune.

    ReplyDelete
  9. Ce imi place sa vad ca unii inca pregatesc dulceata in casa. E atat de aromat mirosul si parca e alta atmosfera casei cand te pregatesti cu dulceturi, conserve..

    ReplyDelete
  10. Maya, am venit sa te felicit si aici, pentru ca pur si simplu nu ma mai satur de pozele tale :) Uite-asa!

    PS. Mama a facut dulceata cu nuci mici, pe care le-a intepat. Munca migaloasa si rezultatul...hm... Si pe deasupra a facut si o criza de astm destul de urata dupa aceea si am inteles ca e din cauza iodului de la nuci. Aviz persoanelor alergice!

    ReplyDelete
  11. ce-mi place cum faci pozele!
    salivez.ma duc sa imi iau un servetel :))

    ReplyDelete
  12. Maya, este una dintre cele mai bune dulceturi, parerea mea, am facut si eu de 2 ori in viata, dar mi-a ajuns ;-) prefer sa o mananc si atat. Te pup si felicitari, arata foarte bine. Muah !!!

    ReplyDelete
  13. @Maya,
    dupa parerea mea, asta e cea mai buna dulceata. Moma o facea cand eram eu copil. Imi aduc aminte ca era tare buna. As fi facut si eu dar nu mai stiam cum. Acum ar fi timpul , ajutat de tine sa fac si eu o tura de dulceata. Dar mai intai ar trebui sa ne mai spui, cam cat de mari trebuie sa fie nucile pentru a le "recolta"? Crezi ca acum, ar mai fi bune, sau trebuie sa mai stau pana la anul? Banuiesc ca prima conditie ar fi ca partea lemnoasa a nucilor sa nu fie inca formata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nucile sunt bune pentru dulceata cand nu au miezul format

      Delete
  14. Adelina,prin parcuri nu sînt nuci?

    ReplyDelete
  15. Mada,multumesc! :)
    Sa sti ca cea mai igaloasa parte mi s-a parut curatatul nucilor :)

    ReplyDelete
  16. Tatiana,acum e sezonul.De obicei nu faceam asa multe,dar anul asta m-am pus pe treaba.Ca m-am saturat de cele din comert.
    AM facut deja si marmelada de capsuni,de fragi,dulceata de cirese amare,cea de nuci..si mai vreau sa fac din zmeura..si mai vad eu :D

    ReplyDelete
  17. Bunny,nasol de mami tau.
    Acu ca spui,ma bucur ca nu mi-a fost sotul acasa,ca el e alergic..si unele fructe,sau chiar curatatul cartofilor îi declanseaza o criza nasoala.
    De la dulceata nu are nimic :)
    Merci :)

    ReplyDelete
  18. Leti :D
    Nu mai saliva,aduna niste nuci si fa dulceata :)

    ReplyDelete
  19. Ginuca,si eu as prefera doar s-o manînc..dar n-are cine sa mi-o faca :D
    Te pup si mi-e dor de voi.Pup nasuc de Lizica!

    ReplyDelete
  20. al2lea,da deci nu trebuie sa fie lemnoase în interior.Curata una,si tai-o în jumatate,daca merge ca prin alt fruct..ca de exemplu un mar,para..si nu te împiedica nimic(sîmbure tare/coaja lemnoasa),poti sa fci linistit.
    Nucile mai ovale aveau o lungime de vreo 4 cm.Dar am avut si mai grasute/rotunjoare.Ma gîndesc ca între 4-5 cm(cu coaja) sînt ideale.

    ReplyDelete
  21. Vielen Dank...
    :-)

    ReplyDelete
  22. Dulceata asta este o delicatesa. Daca prind un kg doua de nuci verzi, ma incumet si eu sa incerc. Felicitari. Arata superb! Esti tare harnicuta vara asta, ai inceput devreme. Eu n-am facut nici o dulceata vara asta. Inca.

    ReplyDelete
  23. mamaia mea pune si frunze de menta in aceasta dulceata

    ReplyDelete
  24. e super buna...imi place reteta ta..si imi place ca au ramas nucile albe...la anul fac ca tine...

    ReplyDelete
  25. Laura,am facut cum am avut timp..ca acum nu mai am :D

    ReplyDelete
  26. Michelle,ma bucur ca-ti place!Egal cînd o faci,eu sper sa-ti iese perfect! :)

    ReplyDelete
  27. Minunata,am facut-o si eu,mi-era tare dor!Pupici

    ReplyDelete
  28. Bravo gospodinelor! Tocmai am terminat si eu dulceata de nuci si sunt toata neagra pe maini de mi-e rusine sa merg asa la facultate :)) Ce-i drept a mea a iesit putin mai caramelizata dar este iamisss. Urmeaza cea de cirese amare, cea de zmeura si in final cea de afine:) Spor la gatit fetelor:*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sper ca între timp ti-ai curatat negreala :D
      :*

      Delete
  29. am facut si eu dulceata de nuci.sunt putin dezamagita pentru ca rezultatul nu e tocmai cel bun.Am fiert nucile cu siropul aproape 3 ore si tot subtire a ramas acel sirop.Nu inteleg de ce nu mi-a reusit.

    ReplyDelete
  30. Îmi pare rau, dar din pacate nici eu nu înteleg. La 500 ml apa si 800 g zahar, deja nefiert, siropul, are o textura oarecum densa. Trebuie fiert fara nuci pîna se leaga, si dupa înca ceva timp. Pe foc tare, se leaga rapid, chiar se caramelizeaza si se întareste prea repede, datorita continutului mare de zahar... de aceea nu înteleg cum ai fiert 3 ore fara sa se lege...

    Nucile mai sint înca întregi dupa atîta vreme de fiert? Daca da, scoate-le si fierbe siropul pe foc iute. In mod normal în 10-15 minute ar trebui sa se îngroase. Adauga apoi nucile si mai lasa 2-3 minute. Poate mai poti salva ceva, daca tot ai muncit asa mult. Ca nu e chiar floare la ureche curatatul de nuci...


    ReplyDelete
  31. Draga mea , am comis-o si eu !!! <3

    ReplyDelete
  32. Eu nu am mai facut demult! Dar la anul!! :D

    ReplyDelete