March 20, 2007

PÎINE ARTIZANALA




Later Edit : Aceasta reteta am facut-o de nenumarate ori în diferite variante cu diferite feluri de faina  sau în amestec, cu si fara seminte...

Ingrediente:
  • 450 gr faina (orice fel, nu e nevoie de faina speciala)
  • 1/4 lingurita de drojdie uscata
  • 1 1/4 lingurita de sare
  • 360 ml de apa.


Faina, sarea si drojdia se amesteca.

Se toarna apa calduta si se amesteca doar atît cît sa formeze un aluat. Nu tebuie framîntat.
Apoi se acopera cu folie si se lasa la dospit între 14-16 ore. Maxim 30.


Prima pîne, dupa 14 ore de dospeala. 
Aluatul e destul de moale si cu gauri. Cu ceva faina se poate manevra destul de bine.


L-am rasturnat pe masa de lucru, care era presarata cu faina.

Apoi i-am dat o forma, ce-i drept cam ciudata, dar e prima data :D Am lasat  înca 2 ore la dospit.

L-am scos din nou si i-am dat iar forma.

Oala si capacul se încing în cuptor. Se scoate oala, se pun 50 ml apa, se aseaza pîinea peste,
se pune capacul si se da la cuptorul încins la 260°C.


Dupa 30 de minute se da capacul jos si se mai lasa aproximativ  15 minute.

Am lasat la racit pe gratar.

Are o coaja buna si crocanta.

Sectiune!

Urmatoarea pîine - am facut portie dubla a retetei în rest la fel. În oala încinsa am adugat 100 ml apa, înainte de a aseza aluatul îsi da la cuptor.


Asta a facut o goaja ca o glazura care pocneste... super!
Cred ca din cauza ca am pus mai multa apa în oala încinsa.


Foarte buna! Am batut aluatul mai mult cînd i-am dat ultima data forma,
sa nu mai aibe asa multe bule de aer aluatul.

Asta e o alta. Pe asta nu am prelucrat-o pe faina, ci m-am uns miinile cu ulei, i-am dat forma
si am pus-o într-un caston uns cu ulei pentru cele 2 ore finale de dospit. Apoi direct din castron,
am aruncat pîinea în oala încinsa cu 100 ml apa.

Cum a stat în castron s-au facut niste pliuri care au ramas pe coaja. Coaja a fost mortala!

Alte pîini, doar cu seminte deasupra. Extraordinar de bune.







6 comments:

  1. Maya, cum adica pui apa in tava? Si painea in apa? Raspunde-mi, te rog ca as incerca, dar nu mai inteleg nimic. Nu sunt foarte priceputa si imi trebuie un pic de ajutor....

    ReplyDelete
  2. Iarta-ma ca nu am vazut comentarul tau pîna acum.
    pai nu e multa apa,si am cam explicat ce si cum.pentru a întelege mai bine,vezi filmuletul de la youtube.Acolo arata cum se face pîinea fara framîntat.

    Deci, cauti pe youtube : NO KNEAD BREAD.

    Eu am reteta de la Maria,si ea asa facut,cu nitica apa în oala fierbinte de tot,si asa am facut si eu..dar merge si fara.cel mai bine iese pîinea într-o oala groasa de fonta,si antiaderenta :)

    ReplyDelete
  3. Maya,
    se poate folosi si altfel de faina, nu neaparat alba? (facuta din intreg bobul de grau?)
    Multumesc de explicatii, painea intr-adevar arata minunat.

    ReplyDelete
  4. Da,Deniza,se poate!
    Neaprat sa folosesti un vas mai mic si înalt,sa cresca frumos pîinea!
    Multumesc de vizita! :)

    ReplyDelete
  5. Grozava paine! Si reteta este foarte comoda deoarece se poate lasa la crescut in timp ce plec la lucru sau poate si in frigider? Am o intrebare, deoarece eu nu am oala ca a ta. Merge si intr un vas de jena incins? Trebuie cu capac sau fara?

    ReplyDelete
  6. Acuma am vazut comentariul cu capacul... oala de inox cu fundul gros nu merge? Numai la alea am capac.

    ReplyDelete