August 14, 2009

Iaurt de casa


Mai simplu ..nu se poate :)

Cîndva o sa ajungem sa ne gospodarim în totalitate, datorita "calitatii" alimentelor care le gasim pe rafturile supermarketurilor..Gelatina în iaurt? Faina?.. în cel cu fructe nu stiu ce adifianti, fructele nu totdeauna sînt fructe, arome iesite proaspat de pe masa laboratoarelor.
Cele cu fructe de capsuni sînt colorate cu extract din pureci rosii..(extract care de altfel se foloseste si la marmeladele de capsuni si nici macar nu exista o lege care impune producatorilor mentionarea acestei substante pe ambalaj!) O fi un produs natural, dar nu oricine e dispus sa-l consume, iar cine este, poate vrea totusi sa fie informat! Ma rog..asta m-a împins pe mine sa probez acasa "confectionarea" simpla a iaurtului.

Am cumparat 1 litru de lapte bio-proaspat. Pentru ca nu am de unde sa iau un "cuib" de iaurt de casa, iar prafurile de agenti lactici/cu diferite culturi de bacterii, care se gasesc prin magazine de specialitate, contin si alea "prafulete", iar unele chiar si praf de gelatina, am hotarît sa experimentez cu o smîntîna acra bio si o a doua varianta cu un iaurt bio.
Cautînd dupa informatii, am citit ca iaurtul facut din lapte si cuib de iaurt este bine ca cele doua ingrediente sa aibe aproximativ acelasi continut de grasimi. Adica sa nu fie combinat lapte degresat cu iaurt gras sau invers. Laptele folosit de mine are 3,8 %,iar iaurtul 3,5 %

Am facut 2 variante:

-cu cuib de iaurt
-cuib de smîntîna acra
Am pregatit borcanele. 3 mai mari si 2 mai mici.
În cele mai mari am pus cîte 30 g de iaurt, iar în cele mai mici cîte 20 g de smîntîna acra.


Se poate face si cu lapte fiert pîna la 90 °C(asa am citit, dar nu si încercat) apoi racorit sau cu lapte nefiert. În ambele variante laptele trebuie adus la aproximativ 42 C° . Eu am ales varianta cu laptele nefiert, doar încalzit la exact 42°C

Am turnat laptele peste iaurt/respectiv smîntîna acra,
si am amestecat cu lingurite diferite ca sa nu combin bacteriile :)


Attached Image


Attached Image


Attached Image

Am acoperit borcanele cu capace, dar nu le-am închis. Apoi am repartizat borcanele într-o doza de plastic încapatoare si le-am pus la loc caldut (asta va scuteste de cumparat o iaurtiera :P ). Daca nu va este foarte cald, puteti stabiliza cuptorul la o temperatura de aproximativ 42°C si lasati borcanele acolo timp de 6-8 ore, dupa care le mai puteti lasa afara la temperatura camerei pîna ating gustul acru si aciditatea potrivita gustului vostru.

Attached Image

Dupa 24 de ore.

Attached Image

Fîsia care se desprinde de restul iaurtului e mai grasa..acolo s-a adunat grasimea.
Bunica îi zicea spuma. Eu o ador biggrin.gif

Attached Image


Tinute doar asa la loc caldut, pe vremea asta au nevoie chiar si de 24-30 de ore pîna este gata. Metoda cu cuptorul este mai rapida. Ambele variante se pot pastra în frigider timp de aproximativ 10 zile. Daca îl amestecati bine cu lingura,este cremos, daca nu..e asa cum se vede mai sus,în borcan :) Arata foarte bine, are o consistenta placuta. Din acest iaurt puteti pastra un cuib pentru urmatoarea portie de iaurt.

Aici-amestecat!

Attached Image

Va plac iaurturile cu fructe? Faceti un pireu din fructe proaspete si-l adaugati pe lînga iaurtul facut în casa, e mult mai aromat, mai sanatos..si stiti exact cît fruct este înauntru. Sau îndulciti si aromati iaurtul cu dulceata facuta de voi..un deliciu!!..sau pur si simplu îndulcit cu miere.

Attached Image

Amestecat cu dulceata..mmmmmmmm!

Attached Image


Daca va place sarat, puteti sa-l folositi cu încredere la un tzatziki sau amestecat cu putin ulei de masline, otet balsamic si verdeturi ca dressing pe o salata proaspata..etc..etc..etc..


*Nu stiu exact de ce, dar îmi place mai mult cel din cuibul cu smîntîna acra, decît cel cu iaurt!

44 comments:

  1. draga maya,superb postul tau!si eu fac iaurt in casa,de mai multa vreme ,precum si kefir.recunosc ,atunci cind nu am la indemina un cuib,cumpar un mic iaurt cu bifidus,natur...si doar unul singur e bun,desi detest produsele firmei respective(coloranti,amidon modificat,etc.).si folosesc niste vase din lut,drept care iese un iaurt din ala de se ia felii si cu un gust minunat.
    ai dreptate,mai totul facem in casa,asa suntem mai siguri de ce ingurgitam...pureci rosii...groaznic...ma infioara!

    ReplyDelete
  2. Buna!
    Foarte apetisant iaurtul tau! :)

    ReplyDelete
  3. Da stiai ca puriceii aia se pun si in pateuri? (Si nu doar in pateuri...) Iaurtul tau arata de milioane, cred ca nu se compara la gust cu cel din comert. Sunt tare curioasa. Poate am sa-l fac si eu odata.

    ReplyDelete
  4. Sunt de acord cu tine, e preferabil sa preparam cat mai multe produse in casa - eu fac si branza de vaci.
    Reteta ta de iaurt e minunata.
    (treaba cu purecii rosii "mi-a placut" cel mai mult).

    ReplyDelete
  5. hehe si eu am facut de curand in casa.. cu lapte de la tara si cateva capsule de lactobacillus acidophilus de la Now Foods.
    gelatina nu cred ca ar fi problema in iaurturi pentru ca ajuta si articulatiile, dar celelalte chimicale din ele... mai bine le evitam.
    purici??? ce scarbos... eu credeam ca e ceva extract din sfecla rosie.

    ReplyDelete
  6. De fiecare dată când intru aici mi se face o poftă nebună... O zi foarte frumoasă îţi doresc...

    ReplyDelete
  7. Am facut si eu iaurt mai demult dupa o reteta de pe net dar mi-a iesit ciudat, mi se intindea. Al tau cum este?

    ReplyDelete
  8. Maya buna , o reteta simpla si la indemena si eu o prepar , dar sunt mai norocoasa deoarece primesc lapte de la vacuta ,iti doresc o zi frumoasa .

    ReplyDelete
  9. Alison,si eu ma tot uit dupa un ulcior de lut,dar nu gasesc nimic satisfacator.Acolo iese cel mai bine.Asa îl facea si bunica :)

    ..da,asa e! ni se ridica paru cînd auzim ce îngurghitam :)

    ReplyDelete
  10. Da,Ina! Groaznic!Si amarîtii aia de pureci nici nu-s asa scîrbosi,fata de alte chestii..chimicale..

    ReplyDelete
  11. Diana,si eu fac brînzica.AM postat si aici.

    Multumesc :)

    ReplyDelete
  12. Alia,eu nu vreau nici macar gelatina s-o am în iaurt..cînd ma gîndesc din ce-i fracuta si aia..brrr!

    Cît despre coloranti,da se foloseste si extract din sfecla rosie,dar cu ala nu iese rosu capsunilor.. :D

    ReplyDelete
  13. Lisandrule,pune mîna si fa :P

    ReplyDelete
  14. Anonimule,cum adica se întindea?
    Al meu e ca un..iaurt normal.
    Daca-l iei cu lungura din borcan,ramîne gaura..adica se poate lua pe bucati..iar daca-l amestec bine devine cremos..

    ReplyDelete
  15. Ei,Nicolina..eu de ala lapte nu am :D
    Fericito!!!

    ReplyDelete
  16. Maya, te ador pentru felul frumos si simplu in care dai imagine si viata mancarurilor sanatoase pe care le putem face noi insine acasa :) Te salut cu drag dintre vacante!

    PS. Iaurt fac si eu in casa, insa imi marturisesc pacatul de a fi plecat de la un iaurt din comert... adevarat prefer sa cred :D Si da, nu se compara cu nimic altceva, imi aduce aminte de gustul iaurtului de pe vremea lui Ceausescu, acela in borcanele de sticla cu capacele de aluminiu. Delicios!

    ReplyDelete
  17. Bunny,ma bucur ca mai faci cîte o pauza si tragi cu ochiul pe la mine.
    Îti doresc o vacanta minunata,vreme buna si distractie maxima.
    Dupa cum se pare o sa-ti ducem dorul,ca taaaare mult concediu ai!
    Cînd te scalzi,gîndeste-te si la noi..astia de pe baricade :P

    ReplyDelete
  18. Salutare, sunteti interesat de un link exchange cu http://refublog.blogspot.com ?

    Astept raspunsul pe refublog@gmail.com

    O zi buna !

    ReplyDelete
  19. Intotdeauna ti-am admirat blogul, atat continutul lui. cat si modul de prezentare.
    Am primit un mic cadou si am vrut sa ti-l ofer si tie. Il gasesti pe blogul meu.
    O zi frumoasa !

    ReplyDelete
  20. Narnia,mltumesc mult pentru cadou.Am trecut acu cîteva zile pe la tine,într-adevar foarte scurt.Din pacate în ultima vreme am tot mai putin timp..
    Mi-am notat reteta de Ciabatta,care de altfel ti-a iesit excelenta!!!!
    :)

    ReplyDelete
  21. Ti-am adaugat link-ul, succes cu retele tale !

    ReplyDelete
  22. multumesc anticipat http://ai-suflet-bun.blogspot.com/2009/08/vreau-sa-va-conving-ca.html

    ReplyDelete
  23. Te-am adaugat si eu in blogroll prima data cand intru pe aici! Niste imagini superbe!

    ReplyDelete
  24. Multumesc,Cristina.O sa te adaug si eu in lista mea :)

    ReplyDelete
  25. Pana anul trecut faceam si eu mai des iaurt in casa... acum sunt "prinsa" de kefir ;) ... acuma mai fac iaurt doar cand vreu sa fac branzica :)
    Ai un premiu la mine! pupicei!
    week-end placut!

    ReplyDelete
  26. O pledoarie convingătoare pentru iaurtul de casă. Voi urma modelul. Multumesc.

    ReplyDelete
  27. Calin,te astept cu impresii :P

    ReplyDelete
  28. Buna Maya! Daca ai nevoie de un "cuib" de kefir, te pot ajuta eu cu un puiut de ciuperca tibetana care face un kefir delicios si foarte sanatos, adjuvant in multiple afectiuni. Ajutorul este valabil pentru toate cititoarele blogului tau. Daca doriti sa aflati mai multe despre ciuperca tibetana incercati un search pe google. O zi minunata :)

    ReplyDelete
  29. Alexa,o sa ma informez sa vad despre ce este vorba.Merci :)

    ReplyDelete
  30. schimba te rog in blogroll adresa(Blogu lui buhu) cu http://ibuhu.com
    Eu te-am trecut deja.Da un mesaj pentru confirmare.
    Mersi anticipat!

    ReplyDelete
  31. Buhule, Blocul meu e Maya's World,merci :D

    Te-am pus si cu blogului buhu .

    ReplyDelete
  32. Alexa, vreau si eu cuib de kefir,ma poti ajuta? Putem lua legatura pe mail? Adresa mea e ionela80@yahoo.com

    ReplyDelete
  33. maya, unde ai reteta de branza? Multumesc mult!

    ReplyDelete
  34. Imi pare rau, dar nu mai am :(

    ReplyDelete
  35. Ionela,uite aici : http://mayas-esprit.blogspot.com/2008/10/brnza-proaspata.html sau brînza Quark din lapte batut aici : http://artaculinara.com/forums/index.php?/topic/887-quark/

    ReplyDelete
  36. buna maya! am o rugaminte, si eu locuiesc in germania, spune-mi te rog de unde ai luat lapte proaspat bio! multumesc, mira

    ReplyDelete
  37. Mira, nu-mi mai amintesc ce lapte am folosit cînd am facut iaurtul asta, dar "Bio-Frische Vollmich" cu 3,8 % grasimi gasesti în orice Supermarkt. Atît la sticla cît si Tetra Pak.
    Trebuie sa fii atenta sa scrie pe ambalaj Frische Volmilch, nu H-Vollmilch. H steht für haltbare Milch.

    ReplyDelete
  38. Foarte buna reteta si foarte usor de preparat.Am sa o prepar si eu fetitei mele .

    ReplyDelete