March 31, 2014

Sparanghel, o omleta

Azi va scriu cîte ceva despre sparanghel. Adica ce mai fac eu cu el. Mi-l place preparat în toate felurile. Din pacate, în ultima vreme ai mei nu prea (mai) sînt interesati, nu au fost niciodata mari amatori, asa ca am cam ramas de una singura cu sparanghelii mei. Logic ca, gatind doar pentru mine, nu ma complic prea tare cu preparatul. La cît de putin vreau eu sa stau în bucatarie, n-o sa ma apuc sa fac o tarta doar pentru mine, asa ca ma gîndesc la cele mai simple moduri de a gati verzaciunea în cauza.

Îmi place si sparanghelul alb, dar pe cel verde cît mai subtirel îl ador, de aceea ajunge mult mai des pe masa mea decît cel alb. În orice caz, indiferent de care aveti, cel mai bun este sparanghelul în primavara începînd cu sfîrsitul lui martie - pîna la sfîrsitul lui iunie. Clar ca-l gasiti prin supermarketuri tot anul, dar nu e nici pe departe atît de bun ca cel de sezon. Primul care apare la noi pe piata vine în general din Grecia, Spania si Italia. Buni sînt cei din Grecia si Italia, Spania mai rar (eu nu mai cumpar deloc)... 
Sezonul sparanghelului în Germania începe abia dupa mijlocul lui aprilie. Se gaseste sparanghel local si la sfîrsitul lui martie, dar e din cel fortat, ajutat sa creasca. De pofta am cumparat o legatura Bio din Grecia. Cît de bio o fi fost însa nu stiu, ca nu am cum verifica, dar au fost deliciosi. Deci sa speram ca grecii sînt baieti cinstiti :D

Cel mai simplu posibil si gustos pentru papila mea - sparanghelii aliniati în tava de fonta cu suprafata striata, pensulata în prealabil cu un strop de ulei si dati sub gratarul cuptorului/functiunea grill - încins la maxim timp de maxim 10 minute. De aici, fiecare îi poate folosi sau servi cum doreste.

- simpli, direct din tava... asa ca snack :D
- cu pecorino romano sau parmezan ras deasupra
- cu sos alb/bechamel sau hollandaise 
- stropiti cu ceva ulei de masline, sare, piper si chiar ceva otet balsamic de buna calitate
- taiati bucati mai mici - în diverse salate
- în tarte rapide
- omlete
- cu prosciutto crudo, cotto
- dau o savoare deosebita chiar si unei supe creme, gatiti astfel




Si sigur mai gasiti voi înca o gramada de variante. Doar dati frîu liber fanteziei.

Eu mi-am pregatit o omleta din 2 oua, 1 lingura mare de creme fraîche, piper si sare de Himalaya din rîsnita, ceva verdeata - chives, foarte putin unt cu care am uns forma si bineinteles cîteva fire de sparanghel taiate bucati. În cuptorul încins la maxmim, omleta este gata în cîteva minutele. 

M-am amuzat putin, ca viata e destul de serioasa :D 


Am batut ingredientele din castron cu telul în forma de para, 
am turnat într-un vas termorezistent uns cu unt. 
Deasupra am pus bucati de sparanghel si o rosioara. 
Am dat vasul în cuptorul preîncalzit la maxim 
si am lasat cîteva minute pîna s-a umflat si rumenit omleta. 


O mîndrete de omleta. Delicioasa! 
Lingura de creme fraîche îi confera omletei o textura pufoasa. 




Alte retete cu sparanghel :

Sparanghel în foietaj
Tarta cu sparanghel
Sparanghel cu pecorino
Tarta cu sparanghel si sunca
Cotlete de miel cu sparanghel alb si verde
Sparanghel cu bacon si parmezan
Supa crema de sparanghel
Sparangel alb cu muschi crocant si sos
Salata de oua cu sparanghel si ciuperci







14 comments:

  1. O mama ce pofta mi-ai facut. Mie-mi place mult, mult de tot.
    Sa ai o saptamana faina.

    ReplyDelete
  2. hahahaha, excelenta fotografia cu ouale înainte de a deveni spuma! :)) delicioasa omleta - peste doua saptamâni o voi proba cu siguranta (nu am tinut niciodata post de Paste - anul acesta insa m-am ambitionat sa nu mananc deloc carne, oua si produse lactate!) te pup.
    O saptamâna faina!

    ReplyDelete
  3. Totodata faci si o detoxifiere, ceea ce e foarte bine pentru corp :)
    Te pup!

    ReplyDelete
  4. De cand vreau sa-l incerc si eu , dar aici nu gasesc proaspat deloc !! :((

    ReplyDelete
  5. Tare buna sparanhelul in orice combinatie.Si noua ne place foarte mult, recunosc mai mult cel verde decat cel alb.

    ReplyDelete
  6. Ce idee frumoasa si delicioasa! Pup

    ReplyDelete
  7. Exceptional!!! mor dupa sparanghel si in Romania nu mai gasesti deloc la un pret normal....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pacat! Nici macar acum, ca a început sezonul?

      Delete