March 28, 2011

Fructul de cactus

Acest cactus (Opuntia ficus indica) din familia Cactaceae, poate ajunge pîna la 6 m înaltime. Se cultiva în America de Sud, Australia, Kenia. Italia aprovizioneaza piata din iulie pîna în septembrie, Spania din august pîna în noiembrie, Israel tot anul. Fructul are aproximativ dimensiuea unui ou de gîsca. Cîntareste între 100-200 g.
Coaja este colorata în functie de varietate de la galben/somon, maro deschis, rosu, chiar si verde. Cu toate ca-s periati înainte de vînzare, atentie la tepii miusculi aproape transparenti care strapung pielea cu mare usurinta si ustura :P Aroma acestui fruct este o combinatie între para, lubenita, pepene, dar are si o aroma usor leguminoasa. Pulpa este dulce acrisoara cu simburi destul de marisori si tari, dar comestibili. Fructul de cactus nu se mai coace dupa recolta. Daca a fost cules necopt se înmoaie din cauza vîrstei, dar nu devine mai dulce sau aromat. Pastrat la rece tine aproximativ o saptamîna. Frunzele tinere ale acestei plante sînt comestibile.







Proprietati nutritive pe 100 g fruct proaspat:

  • calorii -70
  • apa - 86 %
  • carbohidrati - 7,1%
  • proteine -1%
  • grasimi - 0,4%
  • fibre - 5%
  • calciu - 54 mg
  • fier - 0,6 mg
  • caliu - 240 mg
  • magneziu - 20 mg
  • Vitamina B1 - 0.046 mg
  • Vitamina B2 - 0.05 mg
  • Vitamina B3 - 0.42 mg
  • Vitamina B6 - 0.11 mg
  • Vitamina C - 2.74 mg


Fructele de cactus se pot consuma proaspete, taiate în jumatate si servite cu lingurita precum un kiwi, sau se poate decoji si felia, sau taiat cubulete. Foarte bun si într-o salata de fructe mai exotica.

12 comments:

  1. Eu îl mănânc ca şi tine, cu linguriţa direct din coajă, dar îl ţin în mână cu o lavetă, c-am păţit-o cu ţepii :P


    p.s. Acum am terminat de făcut pasta de avocado după reţeta ta. Săr'na! :*

    ReplyDelete
  2. Da,si eu am patit-o cu tepii.Sînt atît de fini,de nici nu-i vezi,dar dupa ce termini de halit fructul începi sa-i simti prin palma =))
    Si eu folosesc manusi,sau un servet de hîrtie împaturat în patru,sa fiu sigura :D

    Denise,chiar m-a întrebat azi cînd mai fac pasta de avocado.O trimit la tine =))

    ReplyDelete
  3. Ce imi place fructele astea, aici le zice chumbos.
    Eu nu am ajuns sa mananc ca sa ma intep, doar prin simlul fapt ca le-am scos din punga ca sa le pun in fructiera, ce mai mau durut palmele...

    ReplyDelete
  4. Ola,Daniela!Odata ne întepam toti,sau na chiar si de 2-3 ori...dar trece.Ce-i drept,tepii astia sînt tare pacatosi.Înteapa fin,ca nici nu-i simti la început,si cîndva simti întepaturile alea fine si adînci.Chiar si dupa ce îi scoti pe toti de sub piele,înca dupa 2-3 zile le mai simti intepatura.
    Mici,dar ohohooo! :D

    ReplyDelete
  5. n-am mancat niciodata.am sa-l incerc si eu.

    ReplyDelete
  6. da, da, da, trimite-o, azi am făcut şi pâine rolată, minunată! ;)

    ReplyDelete
  7. Multumesc pentru pontul cu servetelul! Am sa-l consum mai des fara grija intepaturilor :)

    ReplyDelete
  8. Pansy,încearca-l!E bun,daca e cules copt,si sa fie si proaspat bineînteles.

    ReplyDelete
  9. Adcadio,daca Denise ar sti,
    calare pe matrura ar fi
    si cît ai clipi,
    la tine în ograda ar fi!
    :D

    Le adora pe amîndoua la maxim! :D
    (Daca mai aveai si ceva cu ciocolata ca destert,nici nu mai cauta matura,spunea doar:"Beam me up, Scotty!" =)) )

    ReplyDelete
  10. VertAnge,asa asa,cel mai bine savurat cu grija :D

    ReplyDelete
  11. Ce sa fac cu semintele?

    ReplyDelete
  12. Nu stiu? Eu am servit miezul fructului asa cum se vede, cu tot cu seminte.

    ReplyDelete