September 24, 2014

Suc de struguri ( conservat prin pasteurizare )

Daca aveti fructe, legume si verdeturi din plin si nu mai stiti ce sa faceti cu ele, va recomand conservarea acestora sub forma de suc pasteurizat. Logic, ca acest suc nu are aceleasi valori nutritive ca unul proaspat stors, dar cum iarna nu mai avem legumele si fructele proaspat coapte de soarele local ( ci de prin alte tari de peste mari/de provenienta necunoscuta ), încercam sa-l prindem pe al nostru cum putem mai bine - în borcan, sticla... sa ne lumineze papilele în iarna :D
Nu as pune sub nici o forma în practica aceasta metoda cu fructe sau legume de provenienta necunoscuta. Nu as vrea sa pasteurizez stiu eu ce pesticide sau alte chimicale. Deci folosesc materie prima doar din gradina mea sau a prietenilor, de unde stiu cu certitudine ca e 100% ok. Nu pot sa tin piept si cu poluarea, deci nu-s 100% bio, dar ma multumesc si asa, tinînd cont ca locuim mai la tara, unde poluarea o fi mai moderata :P
Principiul prin care se efectueaza pasteurizarea îl puteti vedea aici, desenat.
 
O gura de suc. Minunat! Aromat! Mmm!
 
 

Începem asamblarea, de jos:

- un vas de inox cu fund dublu în care se pune apa la fiert. E marcat cu 1, 2, 3... L
- deasupra un alt vas de inox cu furtun exterior, închis cu o clama de inox - vasul în care se aduna sucul. În interior are o  ridicatura conica prevazuta cu un orificiu rotund în vîrf (îl veti zari printre imaginile de jos),  care permite aburului sa urce în vasul de deasupra unde se afla materia prima
- vasul cu gaurele, asemanator unei strecuratoare
- capacul

Acest storcator de fructe pe aburi se poate folosi pe toate tipurile de surse de gatit, inclusiv pe cele cu inductie. Procedura de obtinere a sucului necesita între 45-60 minute - depinde de cantitatea si felul de fructe, legume, verdeturi. Un timp exact nu va pot da, dar va asigur ca veti observa cînd sucul este gata (voi arata într-o imagine, mai jos). Fructele gen coacaze, struguri... vor fi plate, stoarse de seva. Merele, morcovii sau alte legume si fructe cu o textura mai densa vor fi moi, piure aproape. Volumul fructelor si legumelor scade considerabil. În orice caz, acest vas este acompaniat de un manual de utilizare, sau cel putin un carton pe care se afla un tabel cu tipuri de fructe si legume, timpi de pasteurizare, tipsuri, etc...
 
 
Pentru pastrarea sucului am ales sticle de stilca maro. Exact asa cum le vedeti le-am spalat bine-bine, apoi le-am sterilizat prin fierbere. Deci cu tot cu dopurile ceramice, garniturile de guma si închizatorile de metal. Se pot da jos si steriliza separat, în cazul în care asa se doreste :)
 
 

De la mine:


- folosesc doar materie prima foarte proaspata
- spal materia prima foarte bine cu apa rece
- nu las fructele cu ciorchine, cozi, frunze
- nu pun materie prima decît pîna la nivelul gaurelelor din vasul strecuratoare. Asta înseamna cam 2,5 kg (poate ceva peste) boabe de struguri, de exemplu.
- nu le curat de coaja (mere, pere...) doar partile care necesita (lovite, viermi - da viermi : D.. etc)
- fructele si legumele mari le tai bucatele
- fructele gen coacaze, struguri le apas usor cu batatorul de cartofi piure. Atît cît sa crape usor. Nu se strivesc de sa curga sucul din ele.
- cînd si cînd ridic usor vasul cu gaurele pentru a verifica volumul sucului din vasul de dedesubt.  Atentie pericol mare de ardere cu aburi. Doare! Tare! :D
- daca fructele sînt foarte acre, se poate adauga putin zahar. De obicei scrie cantitatea în tabelul care însoteste storcatorul. În general nu mai mult de 3-4 linguri.
- la fructele dulci si coapte bine, nu adaugati zahar deloc. Sucul va fi prea dulce!

Sucurile se pot consuma ca atare, sau se pot transforma mai tîrziu în jeleu, sau se pot amesteca cu zahar 1:1 si veti obtine un sirop concentrat pe care îl puteti consuma cu apa minerala. Sucul sau siropurile se mai pot folosi la cocktailuri... asta valabil pentru cele de fructe. Cele de legume si frunze, pure sau în amestec se pot cosuma bineinteles ca atare sau chiar si la o ciorba, supe de legume :D

Ce se mai poate face, si mie mi se pare genial, verjusul! Din struguri verzi si tari, acri si înca necopti, usor striviti. Iese un suc acru si delicios, fara aroma de strugri, cu care se poate acri ciorba. Un bun înlocuitor al borsului! Chiar si la salata pentru o acri, îl puteti folosi -  în loc de otet sau zeama de lamîie. Am facut si eu, si chiar am acrit o ciorbita! Suuuper!
Sigur va mai vin si voua alte idei.

De data asta am avut struguri si mere boscop de la prietena mea Lucia. Am facut suc de struguri pur si în amestec cu mere. O parte din struguri am folosit-o la jeleu, facut exact dupa reteta asta.
La weekend fac si cîteva sticle de suc de mere, cred. Azi primesc merele de proba, de la tara. Sa vedem ce gust au :D
Cum spuneam, vasul perforat îl umplu exact cît tin gaurelele. Merele le-am curatat doar partial, unde a fost nevoie. Strugurii curatati de pe ciorchin si de codite. Am amestecat fructele prin saltare :D 

 
Acesta este vasul colector de suc. Cel cu ridicatura conica si orificiu în vîrf.


Cînd strugurii sînt plati si prin apasare usoara nu mai iese suc, este gata. 
Se poate transfera în sticlele sterilizate. 


Delicios!
 

Daca se respecta regulile de igiena si sterilizare cu strictete, sucul va fi foarte bun si dupa 3 ani! Se pastreaza în beci, la racoare si ferit de lumina.

4 comments:

  1. de unde ai cumparat vasele speciale? multumesc

    ReplyDelete
  2. Vasele astea, e de fapt un set, un vas care e compus din mai multe parti :D
    Eu l-am luat de aici, Germania. Se gaseste peste tot în aceasta perioada. Dar am vazut ca si în tara se gaseste, cel putin online, aici : http://megashopping.allshops.ro/produs/1918808/Oala+de+facut+suc+de+fructe+si+legume+%28storcator%29+Bohmann+BH-3205.html
    Sigur si în alte shop-uri online. Asta a fost primul link gasit cu google.

    ReplyDelete
  3. sint din Ploiesti si vreau sa achizitionez aceste vase maya cum sa procedez

    ReplyDelete
    Replies
    1. Îti recomand sa cauti în magazinele de specialitate sau sa cauti informatii pe net. Uite aici un link unde se vinde online. Poate cunosti alte site-uri mai bune, care vînd produse de acest gen. Eu nu cunosc acest site, dar l-am gasit cu google : http://www.modelhome.ro/cumpara/oala-pentru-gatit-in-abur-si-suc-din-fructe-sau-legume-kinghoff-607

      Delete